Leczenie bezsenności

Leczenie bezsenności nie musi od razu oznaczać konieczności stosowania specjalistycznych leków farmakologicznych. Skuteczną metodą leczenia bezsenności jest też terapia poznawczo-behawioralna – jej efekty zostały udowodnione w wielu wartościowych badaniach naukowych. Wprowadzenie pozytywnych zmian w codziennym stylu życia mogą też złagodzić objawy bezsenności u niektórych pacjentów. Nie ma „najlepszego sposobu leczenia bezsenności”. Do zastosowania leczenia konieczne jest zdiagnozowanie, na jaki rodzaj bezsenności cierpi pacjent – przygodną, krótkotrwałą czy przewlekłą.

Od objawów do rozpoznania bezsenności

Przed leczeniem bezsenności obowiązkowo musi odbyć się konsultacja, podczas której zostanie przeprowadzony wywiad z pacjentem, by szczegółowo omówić z nim objawy. Powodem bezsenności najczęściej jest stres, który nie pozwala na spokojny sen i regenerację. Aby postawić jednak prawidłową diagnozę, warto kierować się kryteriami International Classification of Sleep Disorders i Research Diagnostic Criteria for Insomnia, a pacjent musi doświadczać co najmniej jednego z następujących objawów:

• uporczywe trudności w zasypianiu i utrzymaniu dobrej jakości snu,
  • poranne zmęczenie i złe samopoczucie,
  • nadmierna senność w ciągu dnia,
  • wahania nastrojów,
  • brak energii i motywacji do pracy,
  • nadpobudliwość, impulsywność lub inne problemy behawioralne.

Jeśli bezsenność utrudnia Ci funkcjonowanie w ciągu dnia, zapraszamy do skorzystania z konsultacji psychologicznej! Wspólnie ustalimy, co jest przyczyną Twojej bezsenności i rozpoczniemy odpowiednie leczenie.