Jak radzić sobie z napadami lęku?

Napad lękuNapady lęku, nazywane również atakami paniki są zaburzeniami o podłożu psychologicznym. Mogą mieć różne natężenie i częstotliwość występowania, w wielu przypadkach towarzyszą im objawy somatyczne jak duszności, ból głowy czy brzucha. Ataki paniki są jednym z najczęściej występujących zaburzeń, cierpi na nie około dziewięciu procent społeczeństwa, z czego większość stanowią kobiety. Napady lęku bardzo często pojawiają się znikąd, osoba cierpiąca na to schorzenie często nie potrafi określić z jakiego powodu pojawił się atak.

W jaki sposób można poradzić sobie z napadami lęku?

Napady lęku są zaburzeniami, których nie można ignorować. Udawanie, że nic się nie dzieje nie sprawi że znikną, a bez odpowiedniego działania mogą spotęgować swoją moc i częstotliwość występowania. Za większością napadów lękowych stoją czynniki emocjonalne oraz środowiskowe. Obecnie większość osób żyje w biegu, pod dużą presją i w ciągłym stresie, co negatywnie odbija się na zdrowiu psychicznym. Napady lękowe mogą być objawem przeżytej traumy, której skutki pojawiły się po czasie.

Jeżeli obserwujemy u siebie napady lęku i nie wiemy jak sobie z nimi poradzić, najlepszym rozwiązaniem będzie zgłoszenie się do psychiatry. Specjalista zajmujący się leczeniem zaburzeń lękowych i problemów psychicznych. Podczas konsultacji lekarz będzie w stanie wykryć powód pojawiania się u nas napadów lęku oraz doradzi w jaki sposób sobie z nimi radzić. Dzięki rozmowie ze specjalistą wiele osób jest w stanie poradzić sobie z różnego rodzaju traumami i sprawami ciążącymi, a także zmienić podejście do różnych spraw, do tej pory napawających nas lękiem bądź powodujących nadmierny stres.

Jeżeli napady lęku przyjmują naprawdę ciężką postać, lekarz może przepisać nam leki mające załagodzić objawy. Podczas ataku paniki bardzo ważnym elementem jest prawidłowe oddychanie. Pomocne jest opanowanie różnego rodzaju technik relaksacyjnych które poprzez skupienie się na działaniu naszego organizmu pozwalają na uspokojenie oddechu i uniknięcie hiperwentylacji. Elementy technik oddychania i farmakoterapia stanowią uzupełnienie terapii, bez której ich działanie byłoby tylko doraźne.