Leczenie zaburzeń urojeniowych Rzeszów

Wdrażamy leczenie zaburzeń urojeniowych Rzeszów, które polega na terapii zaburzeń treści myślenia i postrzegania rzeczywistości. Niestety jest to rodzaj zaburzeń, który najczęściej nie pozwala dostrzec Pacjentowi skali problemu. Dlaczego tak się dzieje? Z racji na urojenia pacjent nie jest świadomy swojej choroby, jego całkowita bezkrytyczność wobec objawów pozostaje dla niego oczywista nawet do zaawansowanego stadium. Najczęściej to dopiero wtedy chorzy udają się na – najczęściej przymusowe – leczenie, ponieważ objawy są oczywiste do wstępnego zdiagnozowania przez otoczenie. Po zapoznaniu się z indywidualnym przypadkiem choroby kierujemy pacjenta na terapię psychologiczną i wdrażamy leki przeciwpsychotyczne.

Jakie zaburzenia urojeniowe diagnozujemy najczęściej?

• urojenia prześladowcze – brak całkowitej zdolności lub częściowe ograniczenie co do krytycznej oceny rzeczywistości;
  • urojenia ksobne (inaczej urojenia odnoszące) – fałszywe przekonanie o tym, że jest się w centrum zainteresowania;
  • urojenia wielkościowe – przekonanie, które jest związane z aktualnym życiem społecznym i politycznym (np. liczy się władza, przywództwo, rządzenie);
  • urojenia nihilistyczne – zaliczają się do zaburzeń treści myślenia w połączeniu z hipochondrycznymi pomysłami, np. pacjent myśli, że jego ciało ulega rozkładowi;
  • urojenia hipochondryczne – przekonania, że w organizmie zachodzą pewne nieprawidłowości, które nie mają odzwierciedlenia w badaniach lekarskich.

Skąd biorą się zaburzenia urojeniowe?

Pacjenci mają do czynienia z urojeniami, jeśli cierpią między innymi na schizofrenię, demencję starczą czy zespół świadomości (tzw. splątanie). Majaczenie alkoholowe (delirium tremens) oraz odurzenie narkotykami i dopalaczami także mogą być odpowiedzialne za wywołanie tych zaburzeń. Muszą się z nimi liczyć również osoby borykające się z trudnymi traumami z dzieciństwa, przeżywające śmierć kogoś bliskiego lub spotykające na swojej życiowej drodze inne wydarzenie odciskającej piętno na psychice. Także genetyka może mieć wpływ na rozwój zaburzeń urojeniowych.

Czy to schizofrenia?

Na początku choroba błędnego postrzegania rzeczywistości nie daje jednoznacznych objawów, które pacjent mógłby sam rozpoznać. Warto więc zwrócić się do specjalisty w przypadku zauważenia u siebie niepokojących symptomów. Szybka reakcja, wprowadzenie leczenia farmakologicznego, a także terapia – pozwalają zapobiec progresji choroby. Reaguj, jeśli borykasz się z epizodami depresyjnymi, masz zauważalną zmienność nastrojów, coraz częściej zauważasz u siebie pobudzenie lub apatię oraz cierpisz na nadwrażliwość na bodźce zmysłowe. Do tego widzisz u siebie rezygnację z życia społecznego, nieadekwatne do sytuacji zachowania i wypowiedzi, a także trudne w kontrolowaniu zubożenia w okazywanych emocjach. Problemy ze snem oraz przesadna koncentracja na własnych uczuciach także może wskazywać na schizofrenię.

Nasze konsultacje psychiatryczne w języku angielskim lub polskim pozwolą Ci rozpoznać chorobę i ją zrozumieć. Pracujący u nas specjaliści przedstawią Ci plan leczenia schizofrenii i dopasują go do Twoich oczekiwań. Najistotniejsze jest postawienie prawidłowej diagnozy i rozpoczęcie terapii w jednym, konkretnym kierunku. Tym bardziej że objawy schizofrenii mogą bowiem towarzyszyć także innych chorobom psychicznym i somatycznym lub być wynikiem przyjmowania środków odurzających. Mowa przede wszystkim o omamach obejmujących wszystkie zmysły, a także urojeniach prześladowczych, oddziaływania, odsłonięcia i ksobnych.

Różne metody leczenia zaburzeń urojeniowych

Metoda leczenia zaburzeń urojeniowych powinna być dobierana pod kątem danego pacjenta, stadium rozwoju jego choroby, powodu, dla którego zmaga się z urojeniami, a także ich rodzaju. Na przykład leki przeciwpsychotyczne w tabletkach lub dożylne są przeważnie stosowane w przypadku leczenia schizofrenii urojeniowej. Dlatego, jeśli zmagasz się z zaburzeniami urojeniowymi, nie zwlekaj! O zdrowie psychiczne należy tak samo dbać, jak o zdrowie fizyczne. Umów się na wizytę z lek. med. Łukaszem Filipowskim na konsultację psychiatryczną w prywatnym gabinecie psychiatrycznym w Rzeszowie!